2024-01-31

Az eddigi legnagyobb Oxalis tuberosa gumótermés

Tavaly június 5-én a paprikákkal együtt, a szokásos módon elültettem az előző évi termésből félretett Oxalis tuberosa gumókat. Nyáron szépen fejlődtek, ősszel virágoztak is.

Szeptemberben kaptam a szomszédból pár zsák lehullott cseresznyelombot, ezt rászórtam az Oxalisok földön heverő száraira.


Mindig nőnek a szárak földön fekvő részén gumók, ezekből legtöbbször többet sikerül begyűjteni, mint a földből. A lombtakarástól azt reméltem, hogy így több gumó keletkezik majd a szárakon.

A fóliát a késő őszi fagyok idején egy darabig fűtöttem, majd december 3-án leszüreteltem a maradék paprikákat. A paprikatövek kihúzgálása után az Oxalisok így néztek ki:


A cseresznyelomb alatt a várakozásomnak megfelelően több gumó volt a szárakon, mint korábban takarás nélkül:


Aznap estére már erős fagyot jósoltak, mindenképpen be kellett fejezni a fóliában a betakarítást. A szárakon és gyökereken maradt gumókat nem szedegettem le, csak leráztam a földet a gyökerekről, és a növényeket úgy, ahogy voltak, a lehullott gumókkal együtt bepakoltam mély rekeszekbe  és behordtam a hideg, de fagymentes melléképületbe. 6 ilyen rekesszel szedtem föl:


Titokban abban is reménykedtem, hogy a szárukon hagyott gumók utólag még nőnek egy kicsit. 

A gumókat január 23-án válogattam ki a szármaradványok közül. Akkor így nézett ki egy rekesz tartalma:


A gumókat egy napig tálcákon szárítottam:


Az épen maradt szárakon helyenként voltak fiatal, növésben lévő gumók:


Elképzelhető, hogy ezek már felszedés után kezdtek nőni.

A gumókat rekeszbe pakolva megpróbáltam lemérni. 


Az eredmény bizonytalan, mert a mérlegről lelógott a rekesz. Kézbe véve is megpróbáltam lemérni, de minden alkalommal kicsit más eredményt kaptam (7 kg körülit), így csak annyit állíthatok biztosan, hogy a termés legalább 6,5 kg. 

Ennyi Oxalisunk még sose termett. Recepteket kell keresni hozzá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése