2022-03-03

Málna mulcsozása, metszése

Már januárban elkezdtem metszeni az Autumn Bliss és a szomszédból átnőtt, szintén kétszer termő málnát, aztán jött a hidegebb idő, és csak február végén folytattam. Levágtam az összes száraz vesszőt és az egyévesek fölső részét, ahol már volt termés. A szomszédból átnőtt, ismeretlen fajtát még ki is fogom ritkítani, de arra mostanában már nem volt idő.
A hajtások egy részén mindig vannak dudorok, ezeket is levágom. A gubacsos vessző is kihajt, terem is, de aprót és ízetlent, nem érdemes meghagyni. Az igazán sok és finom termés a tavasszal frissen kihajtó vesszőkön terem, de nem vágom le a letermetteket sem, ha egészségesek, jól jön nyár elején is a málna.
A dudorok legnagyobb részében a málna-gubacsszúnyog (Lasioptera rubi) lárvái élnek, néhányat láttam is egy januárban levágott vesszőben.

Málna-gubacsszúnyog (Lasioptera rubi) lárvái. A jobb alsó sarokban egy lárva látható kinagyítva
A februári metszés során is elég sok vesszőt félbevágtam, de csak egyben találtam élő lárvákat. Ezek is szúnyoglárvák lehetnek, de valami más fajé.

Dudor a málnavesszőn
A dudorban és a málnavessző belsejében talált lárvák
Három szobamacskánknak faaprítékból készült, komposztálható almot szoktunk venni. A használt macskaalom egy részét nem a komposztra öntöm, hanem a málna alá kiszórom, majd betakarom a szomszédból kapott diólevéllel. Már tavaly is így volt takarva a málnás, és nagyon szép termésünk lett.

Egy málnaágyásba kiszórt használt macskaalom. A vödör 20 literes.
Az alom kiszórva
Atumn Bliss málna metszés után, diólevéllel takarva
A szomszédból átnőtt málna metszés után, ritkítás előtt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése