2021-08-30

Trágyalé fekete nadálytőből

A kertünkben magától nő a fekete nadálytő, már akkor találtunk néhány tövet, mikor a házat vettük. Hosszú életű, évelő növény, és minden évben magról is kel néhány tő. Nagy részüket kigyomlálom, de félreeső helyeken és a veteményes és az út közötti vegyes növénysávban néhányat meghagytam.

Fekete nadálytő (Synphytum officinale) ribizli, citromfű és mezei zsurló között
A növény a virágzás kezdetén szép, a rovarok szívesen látogatják, és mindig megtalálható rajta egy csipkéspoloska faj, a nadálytő csipkéspoloska. A csipkéspoloskákról kicsit részletesebben a bloghoz tartozó Poloskagyűjtemény oldalon itt lehet olvasni: csipkéspoloskák.
A növények idővel slampos kinézetűek lesznek, rádőlnek a szomszédaikra és a kerti útra, nem lehet tőlük közlekedni. Ilyenkor az összes virágzó szárat le szoktam vágni. Régebben ezeket a komposztra tettem, de tavaly olvastam ill. videókban láttam, hogy nagy káliumtartalmú trágyalevet lehet belőle készíteni. Virágjukért vagy termésükért tartott növényeknél érdemes használni a virágzás kezdetétől. Idén én is készítettem ilyen erjesztett levet.
Ennyi levágott szárat gyömöszöltem a képen látható műanyag edénybe:


Feltöltöttem annyi vízzel, amennyi a szárakat ellepte, lefedtem, és egy-két hetet vártam, míg barnásra erjedt a lé. Természetesen büdös, de nem annyira, mint az erjedt csalánlé. Lefedni nemcsak a szag miatt érdemes, hanem azért is, hogy ne petézzenek bele legyek. Legtöbbször herelégylárvákat találunk ezekben az erjedt levekben, ezek a csalánlében is előfordulnak. A légylárvák nem befolyásolják a trágyalé minőségét, teljesen ártalmatlanok. A kifejlett legyek virágokon táplálkoznak, így a beporzáshoz is hozzájárulnak. A lárvák kilocsolás után szárazra kerülve elpusztulnak, és ezt jobb elkerülni, megelőzni.
Az elkészült levet hígítva használjuk. Pontos értéket nehéz megadni, a kiindulási lé töménysége is bizonytalan, függ a felhasznált növénymennyiségtől. A hígított oldat legyen híg teaszerű, de bajt akkor se okozunk, ha töményebbre sikerül.
Én a paradicsomokat öntöztem vele. Különösebb hatását nem tapasztaltam, de kontrollnövény nem volt, és nem öntöztem vele rendszeresen. Ha valakinek van rá energiája (és növénye hozzá), valószínűleg érdemes használni. Talán majd jövőre jobban odafigyelek, ha a saját növény kevésnek bizonyulna, a közeli patakparton rengeteg van, tudok úgy gyűjteni, hogy egy-egy növényről csak keveset vágok le egyszerre. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése