2021-08-30

Júniusi munkák a fóliában és néhány szó az emeletes hagymánkról

Június elején komposztra került a fóliában megmaradt retek és saláta. Ekkorra a retek nagy részét megettük, ami megmaradt, felmagzott és megfásodott. A Kobak saláta maradéka is készült már virágozni. Szeretem a magba induló saláta szárát, még jobban, mint a leveleket, de ekkorra már nagyon fás volt. Időközben megnőtt a magaságyásokban a római saláta, ehettük a Kobak helyett azt.
9-én kihúztam a fóliából az összes hagymát, hogy helyet csináljak a paprikáknak. Ezek az emeletes hagymánk virágzati sarjhagymáiból nőttek, megszárítva jók enni és későbbi ültetésre is. A kihúzott hagymákat kiterítettem a kert végében, félárnyékos helyen lévő gallykupacra, itt alulról is szellőznek és jól megszáradnak.

Szárításra szétterített hagymák a gallykupacon
Ezt a hagymafajtát évekkel ezelőtt Allium cepa proliferum néven vettük, de a hasonló hagymákat sokan téli sarjadékhagymának (Allium fistulosum) tartják. Mindenesetre ez a hagyma nem sarjad, idővel annyira osztódik csak, mint egy átlagos vöröshagyma. A hagymák hosszúkásak, de kövérebbek, mint egy újhagyma, a hagymalevelek vékony húsúak. Újhagymának mindig a virágzat helyén növő kis hagymákat szoktuk elültetni, a nagyobbakat egyenként, az apróbbakból az egész csokrot egyben. 

Az emeletes hagymánk közelebbről
A növényen a sarjhagymák is kihajtanak, több szint alakul ki, ezért hívjuk emeletes hagymának.

Az emeletes hagymánk virágzat helyén növő sarjhagymái (régebbi kép). Ez a fajta virágokat egyáltalán nem hoz.

De térjünk vissza a fóliához.

Miután néhány tő kapor és tavalyról bent maradt és kihajtott Oxalis tuberosa tő kivételével mindent kipucoltam, a fólia mellé két oldalra Oxalis tuberosa gumókat ültettem. Ezek majd a paprikák mögött lesznek, részben a paprikák árnyékában. Nem a legjobb hely számukra, de a paprika fontosabb. A szabadba ültetve nem lenne idejük használható gumót növeszteni, a fóliában pedig itt nincsenek útban, ezzel kell beérniük.

Oxalis tuberosa gumók ültetéshez kirakosgatva

Két nap múlva elültettem a paprikákat, a következőket:
Az északi oldalra ültettem 10 Cahuna F1-et és 9 tő Bronco F1-et.
Középre kerültek a tavalyi paprikák megszedett magjából nevelt fajták. Ezek: Topepo 5 tő, Bocskor 14 tő.
A déli (de árnyékosabb) oldalra 6 tő Rezigo F1-et és 14 tő Fehér kost ültettem.

Frissen kiültetett paprikapalánták


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése