2021-03-21

Velőborsó, levélpetrezselyem és kapor vetése palántának

Az utóbbi időben rengeteg videóban láttam, hogy zöldborsópalántát nevelnek. Sose csináltam, most kipróbálom.
Mindig Kelvedon csodáját szoktam vetni, a korai kifejtő borsó nem nekem való, túl gyorsan és egyszerre érik, mindig elkések a szedéssel, és megvénül. A velőborsót legtöbbször áprilisban szoktam elvetni, mert azt olvastam, hogy meleg talajban kel ki jól. Az áprilisban vetett borsó tényleg mindig nagyon szépen sorolt, mások pedig, akik korábban vetették, gyakran panaszkodtak, hogy nem kelt ki. Tavaly én is elvetettem márciusban, és nekem is alig kelt ki valami.
A későn vetett borsó viszont sokszor elfonnyad a melegben, ha fák közelébe kerül, élete nagy részét félárnyékban-árnyékban tölti, így nem szoktam tudni sokat szedni. Tehát lehet, hogy nem is akkora szamárság a palántanevelés.

Az Achimenes rizómák kiszedegetésekor a gyalogormányos lárvákat nem tartalmazó cserepekből félretettem egy vödör földet, ehhez még hozzákevertem, ami a széttűzdelt paradicsom magoncok után megmaradt. Rengeteg félliteres tejfölös poharam van, így vesztenivalóm nincs, csak a műveletre fordított idő.
Egy-egy pohárba 4 szem borsót ültettem, a poharakat betettem a fóliába a reteksorok közé. Amíg erős fagyok vannak (ma -8°C körül lehetett a kertben, a háznál volt -6,5 °C), éjszakára a retkekkel együtt letakarom a sort fátyolfóliával.
Az újrahasznosított földből ennyi palántára tellett:


Bőven maradt még magom, ha sikertelennek ígérkezik a kísérlet, még vethetek a szabadba is.

A levélpetrezselymet mindig pohárban nevelem és a kész palántákat ültetem ki, legtöbbször a kertben több helyre elosztva. A kapor magától szokott kelni a fóliában, de tavaly korán tönkrementek a növények, nem érleltek magot. Mire kiültetem a paprikákat, szeretném, ha lenne mellettük virágzó kapor. A virágok odavonzzák a zengőlegyeket, és ha tetvesek a paprikák (legtöbbször megtetvesednek), a zengőlegyek lárvái elfogyasztják a tetveket. Erre a célra nem kell sok növény, most 10 palántát készítettem elő. 
Petrezselyemből 30 palántát vetettem.

A tálcát kelésig bent tartom a lakásban, utána ki fogom vinni a fóliába vagy az üvegházba.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése