2023-05-16

Palánták május közepén

A palánták egy része már kint van a szabadban, a legtöbbnél csak a nedves idő miatt várok a kiültetéssel, nehogy egyből lerágják a csigák. Tartós esőzések idején azok a növények is el tudnak tűnni, melyek egyébként nem tartoznak a csigák kedvencei közé.

Először a pulykaorrú keserűfüvet (Persicaria orientalis) raktam ki.  A tavaszi fagyok előtt próbaképpen kiültettem néhány palántát, és bár lekókadtak a fagytól, nem mentek tönkre, csak nagyon lemaradtak a fejlődésben. Időközben helyben kelt magoncok is megjelentek, de el is tűntek, tehát érdemes belőle palántát nevelni, legalábbis nálunk. A nagy edénybe egyenként ültetett palánták már nagyok:


Ezeket még azért nem ültettem ki, mert a melléjük tervezett Leonotis nepetifolia palánták sokkal kisebbek, még az üvegházban laknak. A képen a jobb hátsó sarokban láthatók paprikák társaságában:


Ha jobban megindulnak a Leonotisok, együtt ültetem ki őket a keserűfüvekkel. 

A szabadban tartom az április 14-én vetett magból nevelt Centaurea palántákat is. Ezek lassan nőnek:


Kipakoltam az üvegházból a földicseresznye (Physalis peruviana) palántákat,


a padlizsánok nagy részét


és az összes paradicsomot.


Ha esik az eső, a padlizsánokat, földicseresznyéket és paradicsomokat bepakolom a fóliába. Az újhagymák fölé raktam állványokat, ezekre 2-2 rekesz fér el. Az állványok annak a polcnak az elemei, melyen a mesevirágokat szoktam a szobában hajtatni (itt látható összerakva), és eredetileg palántanevelő fóliának árulták, két 3 polcos fólia lett volna. Hol egyberakom, és öt- vagy hatpolcos állványként használom, hol szétszedem különálló elemekre, a hozzájuk tartozó fóliát még soha nem raktam föl. Polcnak és állványnak rendkívül praktikus.


A kipakolt palánták helyére kihoztam a lakásból a paprikapalántákat, egy részük itt látható:


Az üvegházban vannak még az érzékenyebb tökfélék palántái: Saladin F1 kígyóuborka, keserűuborka (Momordica charantia Baby Bittergourd fajta), Luffa operculata, díszuborka (Cucumis africanus). A képen bejelöltem mindegyik fajból néhány példányt, a többi takarásban van:


Az április 5-én vetett petrezselyem is az üvegházban van még, féltem a csigáktól.


A mesevirágok egy része néhány egyéb palántával:


Az üvegház összképe:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése