2021-03-08

Mesevirág (Achimenes) rizómák kiszedése és ültetése

Ebben a képtárban látható, milyen növényekről is van szó:
Achimenes
A képtárban több év alatt összegyűlt képek láthatók, a gyűjteményemben most is ezek a fajták vannak.

Ősszel az Achimenesek öntözését abbahagyom, mikor már alig van rajtuk virág, de a lombjuk még él. Így mire jönnek a fagyok, teljesen ki tud száradni a földjük. Ezt az időpontot nem mindig sikerül jól eltalálni, a föld időnként nedves marad, és jól érzik magukat benne a szálkás gyalogormányos (Otiorhynchus sulcatus) lárvái. Ilyenkor a rizómák egy része, néha az összes, tönkremegy. Olvastam, hogy a rizómák ősszel kiszedve is átteleltethetők, de nekem a cserépben teleltetés minden kockázatával együtt egyszerűbb.

Az Achimenesek neveléséről itt minden tudnivaló megtalálható, a teltetésről is lehet olvasni:
https://www.roterpaprikagarten.de/
Nem egészen tartom magam az itt leírtakhoz, de ebből érdemes kiindulni.

Télen a cserepeket a fűtetlen szobánkban tartom. Március elején kiborogatom a tartalmukat, és kiszedegetem a rizómákat. Idén 3-án kezdtem, és 6-án fejeztem be.

Golden Butterfly fajta kiborított cserepe, mellette a dobozban egy másik cserépből kiszedett rizómák
 
Cattleya Light fajta kiborított cserepe, a dobozban egy másik cserépből kiszedett rizómák. Ebben a cserépben is kb. annyi volt.

A legtöbb cserépben találtam gyalogormányos lárvákat, sőt, az egyikben egy kifejlett bogarat is. A legtöbb fajtából így is jóval több rizómám lett, mint amennyit el tudok ültetni.

A földben rejtőző lárvák

A kifejlett bogár és nagyobb felbontású képek a lárvákról itt láthatók:
szálkás gyalogormányos

A végeredmény:

Az idei rizómatermés

Március 9-én sikerült elültetnem a rizómákat.

Először kibéleltem a cserepeket csomagoló papírral (valami postán érkezett műszaki holmi csomagolása volt), hogy ne hulljon ki a föld a cserepek alján a lyukakon. A fölösleges víz így is kifolyik, és az alátétbe öntött víz is fölszívódik. A papír őszre le szokott bomlani.


Még bent a lakásban összepárosítottam a megjelölt cserepeket és az ültetésre váró rizómákat, hogy a hideg, koszos melléképületben, ahol a virágföldet tartjuk, minél kevesebb időt kelljen eltöltenem. Ugyanazokba az edényekbe ültettem, mint tavaly. Akkor sikerült jó minőségű filctollat használom, a szigetelő szalagokra írt feliratok nem halványultak el.


Az alábbi képeken látható, mennyi rizómát ültettem a cserepekbe és kb. milyen mélyen. A mérőszalagot csak a fotó kedvéért tettem oda, sose mérem ki pontosan. Ez az előírásosnál sűrűbb ültetés. Általában azt ajánlják, hogy ne sűrű ültetéssel, hanem a hajtások visszacsípésével érjük el a dús virágzást, de úgy tapasztaltam, hogy a kicsípett csúcsú növények hosszabb oldalágai könnyebben kitörnek tőben, mint a kevésbé bokros tövek gyengébb oldalhajtásai. Ez főleg a felálló hajtású változatoknál fordul elő, csüngőknél kevésbé.
 


Lila virágú fajta rizómái Ø17 cm és Ø20 cm-es cserepekben és egy 49 cm hosszú ládában. 

Az edényeket teletöltöttem földdel, meglocsoltam és bevittem a lakásba. Eddig mindig alátét volt a cserepek alatt és alulról öntöztem. Idén próbaképpen letakartam a cserepeket nejlonnal, így valószínűleg nem kell öntözni, míg a polcon vannak. Alátétek nélkül jobban elférnek. Amelyik cserépben kezdenek kibújni a növények, azt majd kiviszem az üvegházba.


Az Achimenesekkel beültetett cserepek a folyosón





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése