2022-12-26

Ólengyel érlelt mézeskalács

A süteményben nincsenek kerti hozzávalók, de annyira finom, hogy itt is  érdemesnek tartom közreadni.
A receptet a Youtube-on találtam, több videó és leírás is van róla lengyelül. A tészta elkészítéséről ez például egy jó videó:
A sütésről és díszítésről:
A fűszerkeveréket nagyjából úgy állítottam össze, ahogy itt írják, csak kihagytam belőle a csillagánizst.

A karácsonyi sütemény elkészítéséhez már novemberben hozzá kell fogni, mert a nyers tésztát legalább 4 hétig érlelni kell, és a sütés után is kell még várni néhány napot, míg fogyasztható lesz.

Mielőtt kikeverjük a tésztát, összeállítjuk a fűszerkeveréket:
50 g őrölt fahéj
20 g őrölt gyömbér
15 g őrölt szegfűszeg
15 g őrölt kardamom
10 g őrölt szerecsendió
10 g őrölt szegfűbors
10 g őrölt fekete bors
10 g őrölt csillagánizs - ezt kihagytam.
Őrölt kardamomot Herbária szaküzletben lehet kapni, érdemes ott bevásárolni fűszerekből. A fűszerkeverék több adag tésztához is elég, a maradékot csavaros tetejű befőttes üvegben tárolom.

A tészta hozzávalói:
500 g méz
1,5 bögre (kb. 280 g) cukor
250 g vaj
1 kg liszt
3 nagy vagy 4 kicsi tojás
3 lapos kávéskanál szódabikarbóna
125 ml tej
4 dkg a fent leírt fűszerkeverékből

Először a vajat, a mézet és cukrot addig forraljuk, míg a cukor elolvad és homogén keveréket kapunk. Én ezt egy akkora fazékban csináltam, amibe utána kényelmesen belefért az egész tészta, nem öntöttem át másik edénybe, hogy ne pazaroljam el az edény falára tapadó masszát.
Vigyázat! A vajas-cukros-mézes keverék kevergetéséhez használt főzőkanalat lenyalás előtt jóval hosszabb ideig kell hűlni hagyni, mint a leves kóstolásakor használtat! Én csak keveset vártam, és alaposan megégettem a nyelvemet. A keverék nagyon forró!

A mézes keveréket hagyjuk kihűlni, majd hozzákeverjük a tojást, a lisztet, a tejben feloldott szódabikarbónát és a fűszereket. Ehhez kézi mixert használtam.
A kész tésztát letakarjuk és legalább 4 hétre hideg helyre tesszük. Frissen még elég híg és ragacsos, de az állás során besűrűsödik, gyúrhatóvá, nyújthatóvá válik.

4 hét múlva elővesszük a tésztát, 3 egyenlő részre osztjuk és lapokat sütünk belőle. Ne várjuk meg, hogy megmelegedjen, hidegen kevésbé ragad, könnyebben kezelhető. Célszerű lisztezett sütőpapíron tepsiméretűre nyújtani. Előre berajzoltam a papírra a tepsi körvonalát, így a konyhapulton könnyű pontos méretre nyújtani, aztán csak ráemelem a tepsire.


170 °C-on 15-20 percig sütjük. Sülés közben nagyjából a duplájára emelkedik a tészta.

A kész lapokat szilvalekvárral ragasztjuk össze, ehhez kb. 1 kg lekvár kell. A megtöltött süteményt letakarjuk sütőpapírral, egyenletesen lesulykoljuk és 3-4 napra hűvös helyre tesszük.


Miután összeérett a sütemény, szép egyenletesre körülvágjuk a széleit. Ezeket a leeső csíkokat már az ünnep előtt megehetjük. A nagy tésztát 3 egyforma darabra vágjuk. Az így keletkező téglatesteket bevonjuk csokoládémázzal és tetszés szerint díszítjük. Csokoládé helyett cukormázat is kenhetünk rá, én most mindet csokoládéval vontam be.

Csokoládémáz:
20 dkg csokoládé
10 dkg vaj
5 dkg édes sűrített tej vagy méz

Bevásárláskor megfeledkeztem a sűrített tejről, így a mézes változatot próbáltam ki. Bevált. A máz megszilárdulva nem ragad, de jól vágható és a díszítésül rászórt durvára vágott diót jól megtartotta. Keserű csokoládét szokás használni, én most fele-fele arányban kevertem a keserű és a tejcsokoládét.
A videóban az olvasztott vajba szórják a csokidarabokat, és ott meg is olvad. Nekünk van gőzölő edényünk, abban olvasztottam össze a máz hozzávalóit.
A 20 dkg csokoládéból főzött máz a 3 darabhoz kevés, másfél adag kell, ha vékony réteggel megelégszünk. Ha vastag csokiréteget szeretnénk, valószínűleg érdemes dupla adagot főzni, de azt még nem próbáltam ki, most szűk 1,5 adagot kentem szét. Kissé hiányos lett a bevonat, de azért megfelelő.
A kész sütemény:


A sütemény keresztmetszete közelről:


A tésztából puszedliket is süthetünk, vagy vékonyabbra nyújtva festett mézeseket is készíthetünk belőle. Mi maradunk ennél a lekváros változatnál, festett mézeseket más recept alapján szoktam sütni.

Ez a legfinomabb mézes, amit valaha ettem, érdemes kipróbálni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése