2022-01-28

Sárgarépás zsömle és sütemény

Láttam egy videót sárgarépás zsömléről, és kedvet kaptam, hogy süssek valami hasonlót. A videó ez volt:
Innen csak az ötletet merítettem, a receptet kicsit leegyszerűsítettem, és az én változatom kevesebb hozzávalóból készült.

Még mindig volt a pincében a gyors felhasználásra félretett répákból, most ezeket használtam fel:
 
A zsömle hozzávalói:
0,5 kg liszt
1 csomag szárított élesztő
kb. 2,5 dl langyos tej
kb. 0,5 dl repceolaj (Olajbogyó volt benne eltéve, abból maradt. Ha ez nincs, 5 dkg olvasztott vaj.)
kb. 25 dkg tisztított sárgarépa
1 kávéskanál só
20 dkg sózott, pirított napraforgómag

Először megpucoltam és botmixerrel finomra aprítottam a képen látható összes répát. Nem mértem le, mennyi volt, a zsömléhez valamivel több, mint a felét használtam föl.
A hozzávalókat összegyúrtam, és a tésztát bő félórára betettem a 40 °C-ra állított sütőbe kelni. Utána kivajazott tepsire kiszaggattam a zsömléket, és a tepsit visszatettem a meleg sütőbe. Mikor újra megkelt a tészta (kb. háromnegyed óra múlva), a hőmérsékletet átállítottam 200 °C-ra és nagyjából félóráig sütöttem a szömléket.

A kész zsömlék ilyenek lettek:


Valamit kezdeni kellett a megmaradt sárgarépapéppel. Éppen fogytán volt a sütemény, így aztán másnap egy kevert tészta alkotórészeként hasznosult.

A sütemény hozzávalói:
60 dkg liszt
4 tojás
30 dkg kristálycukor
1 vaníliás cukor
4 dl tej
2 csomag sütőpor
23 dkg sárgarépapép (lemértem!)
kis kockákra vágott birsalmasajt összekeverve a liszt egy részével
kb. 15 dkg mazsola
Most a liszt egy része helyett egy bő evőkanál krumplipüré port használtam, de azt hiszem, ennek nincs jelentősége, lehet így is, úgy is.

Először robotgéppel összekevertem az olvasztott vajat a cukorral, a vaníliás cukorral és a tojásokkal. Hozzáadtam a sárgarépát, a liszt egy részét, aztán a tejet, majd apránként hozzákevertem a maradék lisztet (és a krumplipüré port) és a sütőport. Végül belekevertem a birsalmasajtot és a mazsolát, és kivajazott tepsibe öntve kb. 170 °C-on tűpróbáig sütöttem, nagyjából háromnegyed óráig.

A kész sütemény:



2 megjegyzés:

  1. guszta, nagyon szép képeket csinálsz, hatalmasak, szinte beleharaphat az ember .... a képernyőbe

    VálaszTörlés
  2. Kösz!
    Néha fölmerül bennem, nem kellene-e szebben tálalni, nem csak kirakni a tepsit, tányért a tűzhelyre, kerti asztalra, vagy a viaszos vászonra (oda, ahol éppen jobb a világítás), de hát végül is ez nem gasztroblog...

    VálaszTörlés