2021-10-13

Fokhagymaültetés

Október 10-én elültettem a fokhagymát és az elefánt fokhagymát.

A krumpli fölszedésekor az ágyásban a sorok fel lettek ásva, itt laza volt a talaj. Az ültetés előtti nap felástam a sorközöket is. Idén könnyű volt, nem tömörödött nagyon össze a talaj. Alig volt krumplibogár, nem kellett sokat szedegetni, így nem tapostam le a sorközöket. 
Az ültetés napján simára gereblyéztem a területet, ez is könnyen ment, a föld nem volt se vizes, se túl száraz, a rögök könnyen szétporladtak. Utána kijelöltem a következő évre tervezett ágyásokat.
A terület kb. 5x5 m, 5 db 1 m széles ágyást jelöltem ki. Ritkán méricskélek a veteményesben, az ágyásokban a sorokat mindig szemre húzom ki, de ilyenkor mérek, és U-vasakhoz erősített zsinegekkel jelölök. Az U-vasak nélkülözhetetlen kellékek a kertben, ezek rögzítik az öntözőrendszer csöveit, a fóliaalagutak fóliáinak és a rovarhálóknak a felszerelésénél is szükség van rájuk, és alkalmanként máshol is felhasználom ezeket. 5,5 mm átmérőjű, 60 cm hosszú köracélból készültek, ugyanabból az anyagból, mint a mikroszórófejek tartói. A jelölőzsinórok a paradicsomok használt tartózsinórjai. A műanyag zsinórokat csak egy évig merem tartóként használni, mert nem UV-állóak, és félek, hogy a többéves zsinór leszakadhat a növények súlya alatt. Jelölőnek viszont még jók, és a paprikák támasztékául is használhatók még egy darabig, ott kisebb a terhelés.

Ágyások kijelölése U-vasakkal és használt zsinegekkel
A fokhagymát a két alsó, legkevésbé árnyékos ágyásba ültettem. Júliusban másodveteményként ide kerül majd a karórépa és a cékla vagy a cukorrépa (még nem döntöttem el, melyik), ezért is fontos, hogy elég napos hely legyen.
Dugdosás előtt kirakosgattam a gerezdeket az ágyásokba, hogy ha elsőre nem sikerülne jól felmérnem, melyik fajtából mennyit is akarok ültetni, még módosítható legyen. Az egyes fajtákat földbe szurkált botokkal választottam el. Az úthoz legközelebbi részre ültettem a virágzati szárat nem hozó fajtákat. A Makói őszi és a Messidrome hamarabb el szokott száradni, mint a többi fajta, jó, ha ezek könnyebben hozzáférhető helyen vannak, és hamarabb ki tudom őket ásni.
Ültetés előtt így néztek ki az ágyások:

Ültetéshez kirakosgatott fokhagymagerezdek
Mindig a saját termésből ültetek, a legszebb, egészséges fejek nagy gerezdjeit dugdosom el. 

Az elefánt fokhagyma ültetéséről nem készültek fotók.
Mikor ültetés előtt elővettem a hagymákat tartalmazó rekeszeket, zavarba jöttem. Két rekesz elefánt fokhagymát találtam, és hirtelen nem tudtam eldönteni, melyik a frissebb. Az előző évi termés sem fogyott el, év közben meg is feledkeztem róla, csak a hagyományos fokhagymákat ettük. A két rekesz tartalmában ránézésre alig volt különbség, de gondolom, a frissebb jobb enni, valószínűleg ültetni is. Gondban voltam, mi is legyen a régivel... 
Végül az idén kiszedett hagymákból az ólkertben, a szamócatövek közé dugdostam be a legszebb gerezdeket. Itt minden évben szépek, a homokos talajban jól érzik magukat. A krumpli helyén kialakított ágyások vagy árnyékosak, vagy kötött a talajuk, egyik sem jó az elefánt fokhagymának, ezért ide nem ültettem.
A régi hagymákból igyekeztem minél többet bedugdosni, hogy ne vesszenek kárba, de olyan helyre, ahová nem tervezek semmi mást ültetni. Ne maradjon kihasználatlanul értékes terület, ha netán nem hajtanak ki. Néhány gerezdet elültettem a dísznövények közé, a többiből a ház mögé dugdostam el annyit, amennyi a szomszéd kerítése mellet, viszonylag könnyen megközelíthető helyen elfért. Itt eddig nem volt semmilyen zöldség vagy dísznövény, kényelmetlen bemenni oda, a talaj is elég vacak. A hagymák alá tápanyag gyanánt kevertem a földbe egy-egy marék macskaalmot. Ez faaprítékból készült lebomló alom, melyet a macska nitrogénnel és egyéb elemekkel dúsít. A szilárd anyagcsereterméket nem tartalmazza, az mindig megy a vécébe. Más növényeknél gyakran használom és nagyon bevált.
Meglátjuk, lesz-e ezekből a régi hagymákból valami. Ha netán megnőnek, a szomszéd is gyönyörködhet a szép, halványlila, gömb alakú virágzatokban, jól fognak mutatni a kerítés túloldalán növő pünkösdirózsák mögött.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése