2021-05-31

Madárháló a földieperre

Elkezdett színesedni a földieper a paradicsomok melletti ágyásban. Még mielőtt teljesen megérne, össze szokták csípni a rigók, az érés elején nem marad nekünk semmi. A kertnek azon a részén rengeteg a rigó, közel vannak a komposzthalmok, és a mulcsozott ágyások is vonzzák őket, folyamatosan kotorászik ott néhány. Bátrak, szemtelenek, semmilyen madárijesztő nem működik, amit meg akarok védeni, azt le kell takarni.
Korábban csak madárhálót tettem az ágyásra, ezt rengeteg helyen rögzíteni kellett a talajhoz, nehézkes volt a szedés, és így is gyakran kellett alóla állatot menteni. Egy siklót csak a háló szétvágásával lehetett kiszabadítani, úgy, hogy közben az egyik kezemmel le kellett az állatot fogni, mert kitartóan próbált megharapni, folyamatosan csapkodott a fejével.
Idén a fóliaalagutakhoz használt ívekre két oldalról csirkehálót szereltem, és fölülre tettem madárhálót, ahová a csirkeháló már nem ért fel. A csirkeháló szemeibe pont befért az ívcső, így könnyű volt fölszerelni. El lehet mozdítani, de tart. Alul merev, bízom benne, hogy nem fognak az állatok alábújni, és a szemek nagyobbak, mint a madárhálónál, talán nem szorul bele sikló. A fém feltűnőbb, estleg van valami visszatartó ereje is, bár ebben nem igazán bízom. A hálókat U-vasakkal és néhány kővel rögzítettem, a madárhálót ruhaszárító csipeszekkel és zsinegekkel erősítettem a csirkehálóra. Tákolmány, de gyorsan kellett cselekedni, ez így hamar kész lett.
Még nem próbáltam, mennyire nehéz alóla szedni. Most úgy képzelem, hogy olyankor a két végén kiveszem a rögzítéseket, és az íveken följebb csúsztatom a hálót, úgy nyúlok be. Alá is tudok bújni. Majd a gyakorlatban elválik, működik-e. 
Hosszabb távon a legjobb megoldás az lenne, ha körben leraknék egy 15-20 cm széles tömör szegélyt, és úgy raknám az ívekre a madárhálót, mint a fóliaalagutaknál a fátyolfóliát. Akkor szedéskor könnyű lenne fölhajtani, majd visszazárni, de ehhez most nem volt itthon alapanyag.

A két darabból álló madárháló toldása

A hálók pár napja már fönt vannak, eddig nem került alá állat.

Máshol is van a kertben szamóca, több helyen is, ott kevesebb kárt okoznak a rigók, oda nem rakok föl hálót. Később a paradicsom melletti ágyásról is le lehet majd venni. Mikor már sok gyümölcs érik egyszerre, nem a félérett szamócát csípik össze, és ha egy-egy érett gyümölcsbe belecsípnek, az már nem olyan nagy baj.

A háló értékelése:

Bevált.
Egy állat sem rekedt alatta, és nem csípték össze a gyümölcsöket a madarak. A szedés kissé nehézkes volt, de nem vészes. Az út felőli oldalon az íveken följebb toltam a hálót, és az ágyás szélére letérdelve majdnem a túloldalig be tudtam nyúlni. Amit így nem értem el, azt a paradicsomok felől le lehetett szedni. 

Az első szedés június 5-én:

Július 1-én írom ezeket a sorokat, mostanra lényegében letermett a földieper. Pár napja leszedtem a hálót, néhány szem van már csak mutatóba ezen a fajtán.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése