2021-04-20

Csigák és ragadozók

Az eső előcsalta a csigákat. Néhány példányt már korábban is találtam, mostanra pedig tömegesen megjelentek. Reggel végigmentem a kerten, és ezt az adagot szedtem össze:

Átdobáltam őket a kétméteres betonkerítésünk túloldalára, a patakpartra. A patakparton jó helyük van, a kerítés elég magas, nem másznak vissza.

A meztelencsigákat még nem gyűjtöm. A spanyol meztelencsigák (Arion vulgaris) kifejlett példányai nem telelnek át, csak a tojások.  Az idei nemzedék már kikelt ugyan, de még kicsik, nehéz megtalálni őket és egyelőre nem tudnak nagy kárt okozni. Most ilyenek, az összehasonlítás kedvéért tettem rá a spanyolt az éti csigára:


A csigák gyérítésére más módszert nem alkalmazok. Az összegyűjtésük miatt is furdal kicsit a lelkiismeret, mert több állatfaj táplálékmennyiségét csökkentem ezzel, de a saját zöldségeinket is meg kell védenem valahogy... 

Az közismert, hogy a sünök és a békák fogyasztják a csigákat. Ezt még nem sikerült a kertben megfigyelnem, több bogarat viszont már láttam csigaevés közben. Tevékenységük a csigagyérítésben nem elhanyagolható, erről a kertben szanaszét heverő sok kiürített csigaház is tanúskodik.
 
Többször is megfigyeltem, ahogy a nagy szentjánosbogár (Lampyris noctiluca) lárvái csigát ettek. Egy-egy nagy éti csigán néha többen is lakmároznak:


A spanyol csigákat is levadásszák.

A vadászat ezeken a videókon is látható:


A kertben talált szentjánosbogarakról készült fotókat az alábbi képtárban gyűjtöttem össze:
Világítani sajnos ritkán látom őket, de a lárvákkal gyakran találkozom.

A szentjánosbogarakon kívül néhány dögbogár és lárváik is pusztítják a csigákat. Mikor először láttam dögbogár lárvát csigavadászat közben, még nem tudtam, mi történik. A csiga habzott, dobálta magát, de nem tudta lerázni magáról a lárvát. Később sikerült megörökítenem egy ilyen jelenetet. 


Az alábbi videón egy dögbogár lárva egy spanyol csigát igyekszik levadászni.


 A kertben élnek bordás csigarablók (Phosphuga atrata), és sima csigarablók is, a megfigyelt lárvák nem tudom, melyik fajhoz tartoznak. A bordás csigarablóval többször is találkoztam. H
osszúkás fejével be tud nyúlni a csigaházba, és emésztőnedvet juttat a csiga testébe.

Bordás csigarabló (Phosphuga atrata)

A bordás csigarabló (Phosphuga atrata) feje

Egyszer a sima csigarablót (Ablattaria laevigata) is sikerült lencsevégre kapnom.

Sima csigarabló (Ablattaria laevigata)
A futrinkák is fogyasztják a csigákat. 
A kertünkben több nagy termetű futrinka fajjal is lehet találkozni, most a csigákhoz kapcsolódóan egy bőrfutrinkáról (Carabus coriaceus) mutatok képet, ahogy éppen egy meztelencsiga maradványait eszi.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése